Svalövs kommun

Billeshögsskolans nya lokaler är invigda

I fredagsmorse invigde Billeshögsskolan sina nya lokaler officiellt med klassisk bandklippning samt morgonpuls med barn och personal. Det var i september förra året som de första spadtagen togs och nu ett år senare är det full fart i de nya och tillbyggda lokalerna.

Foto från när bildningsnämndens ordförande inviger de nya lokalerna genom klassisk bandklippning.

Fr. v. i bild: Anna Bengtsson, rektor på Billeshögsskolan, Èmelie Lundgren (S), vice ordförande i bildningsnämnden och Kim Hellström (SD), ordförande i bildningsnämnden.

- Det känns jättebra och skönt att allt nu är på plats och i ordning samt att vi nu är igång och använder lokalerna. Det har varit ett intensivt arbete innan, där både personal och elever har fått vara med och bestämma hur de ska se ut, säger Anna Bengtsson, rektor på Billeshögsskolan.

Det som gjorts är att man byggt ut den befintliga matsalen och på tillbyggnadens tak har SvalövsLokaler installerat solceller. En anläggning som ska kunna producera 60 kilowatt, vilket motsvarar strömförbrukningen för cirka tio villor. Skolan har också fått fyra nya klassrum bestående av en musiksal, en NO-sal som det går att ha hemkunskap i samt två undervisningssalar och till dessa även tillhörande kapprum. Nytt är också ett gemensamt arbetsrum för skolans pedagoger.

I samband med invigningen så bjöds bildningsnämndens presidium samt Lokaltidningen och Skånskans reportrar på en rundtur i de nya lokalerna. Utbildningsnämndens ordförande, Kim Hellström (SD), var mycket nöjd med vad han fick se.

- Jag tycker att det är jättefint. Framför allt är det kul att se satsningen på en helhet för att göra lokalerna trivsamma och fräscha, att miljön som våra barn ska vistas i står i centrum. Musiksalen tycker jag skiljer sig mest från min egen tid i skolan. Det var verkligen en wow-upplevelse när jag kom in i salen, säger Kim Hellström.

Med på den guidade turen var också Èmelie Lundgren (S), vice ordförande i bildningsnämnden. Èmelie har varit med på hela resan, från beslut i nämnden till invigningen i fredags.

- Jag har varit med och fatta beslutet om detta i nämnden så det är riktigt härligt och spännande att få vara med nu när det är färdigt. Det känns extra roligt och häftig att både personal och elever har fått vara delaktiga i processen kring lokalernas utformning och det har blivit superbra, säger Èmelie Lundgren.

Personal och barn inviger med morgon puls.

Förutom tal och bandklippning så bjöd invigningen också på morgonpuls med barn och personal.

Bild från rundvandringen, här i matsalen.

Rektor Anna Bengtsson (t.h) bjöd bildningsnämndens ordförande och vice ordförande samt Skånskans och Lokaltidningens reportrar på en rundvandring i de nya och tillbyggda lokalerna.

Foto från pedogagernas nya och gemensamma arbetsrum.

Här visas pedagogernas nya och gemensamma arbetsrum.

Foto över musiksalen.

Musiksalen imponerade på gästerna.

Èmelie Lundgren pratar med några av eleverna vid stoppet i de två nya undervisningslokalerna.

Èmelie Lundgren pratar med några av eleverna vid stoppet i de två nya undervisningslokalerna.

Foto från den tillbyggda och nyrenoverade matsalen i Billeshögskolan.

Maria Randau (t.v), kostsamordnare, och Ida Thrane, kostchef, är mycket stolta över den tillbyggda och nyrenoverade matsalen.

Vy över matsalens tillbyggnad.
Foto från invigningen av matsalen.

Publicerad: 2019-10-07

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun