Svalövs kommun

Alaa och AME ordnade rekryteringsträff med "speed-dating"

Strax före jul anordnade Arbetsmarknadsenheten, AME, och fyra restaurangchefer från McDonalds i Eslöv, Landskrona och Löddeköpinge en gemensam rekryteringsträff.

Foto på arrangörerna av rekryteringsträffen.

Fr. vänster: Alaa Kalash, McDonalds Löddeköpinge, Johan Arlefalk och Ghadir Dhelal Mohamad från AME i Svalöv, Roodi Al Jumaili, McDonalds Löddeköpinge, Emma Vilhelmsson, McDonalds Landskrona samt Ahmad Khalifa från McDonalds i Eslöv.

I AME:s lokaler på Svalegatan i Svalöv hade cirka 25 personer samlats för att få information och ett personligt möte med de olika restaurangcheferna. Initiativet till rekryteringsträffen kom från Alaa Kalash, 26 år. Han arbetar som förste assistent till restaurangchef Roodi i Löddeköpinge.

Varför tog du initiativ till rekryteringsträffen?
- Jag tycker att vi som har fått chansen och som har möjlighet måste hjälpa andra att också få en chans. Jobbet är allt, det är vägen in i samhället. Utan det har man ingen chans att göra så mycket, säger Alaa.

Alaa kom 2014 till Sverige från Syrien. Han är gift, har två barn och bor på Södervång i Svalöv. Han började studera på gymnasiet 2015 och i oktober 2016 började han som medarbetare på McDonalds i Löddeköpinge. Därefter har Alaa gått företages egna internutbildningar och har nu avancerat från teamledare, till chefsassistent, till att precis också vara klar med restaurangchefsutbildningen.

Här informerar Emma, Alaa och Roodi om MacDonalds och vad det innebär att arbeta där.

Har du några bra tips att tänka på när man söker jobb hos er?
- Viljan är nummer ett. Söker du jobb hos oss och vi känner att du verkligen vill så gör vi allt för att det ska bli bra. Det är bra om du är förberedd och har läst på lite om företaget innan du kommer på intervju. Sedan är det också bra om du är ärlig och vet om vad du är bra på samt vad du kanske är lite mindre bra på, säger Alaa.

Med engagemang och målmedvetenhet har han på kort tid etablerar sig i arbetslivet och i samhället.

- Jag vill verkligen tacka och är jättenöjd med Svalövs kommun. När jag flyttade hit fick vi mycket hjälp för att komman in i samhället. Här vill jag stanna och i framtiden ska jag också köpa en lägenhet. För här är det bra för oss och barnen att bo, det är lugnt här, säger Alaa.

En av de intresserade jobbsökarna var Achmed Albasha. Achmed är 21 år och kommer också från Syrien. Han har bott i Sverige och Svalöv i snart tre år. I två års tid har han pluggat språk och olika ämnen på Svalöfs gymnasium.

Här intervjuas Achmed Albasha av Roodi och Alaa från McDonalds i Löddeköpinge.

Roodi Al Jumaili (t.v) och Alaa Kalash från McDonalds i Löddeköppinge intervjuar Achmed Albasha

Hur gick intervjuerna med restaurangcheferna?
- Det kändes bra. Jag fick svara på några olika frågor och jag tycker att jag svarade på ett bra sätt, säger han.

Vad är din plan för framtiden, vad är det du drömmer om?
- Just nu vill jag både studera och jobba och McDonalds är bra för att få mer erfarenhet från arbetslivet. Man måste planera för framtiden så att man kan gå vidare och mitt mål är att studera till sjuksköterska, berättar Achmed Albasha.

Ghadir Dhelal Mohamad är arbetsmarknadskonsulent och det är hon, tillsammans med Johan Arlefalk, studie- och yrkesvägledare på AME, och Alaa Kalash som möjliggjorde rekryteringsträffen.

- Alaa kontaktade oss och vi ville såklart hjälpa till. De identifierade olika behov som de har och vi har försökt matcha dessa mot våra kommuninvånare som står till arbetsmarknadens förfogande. Sedan har vi hjälpt de intresserade med förberedelser genom att förklara vad som kommer att hända och hjälpa dem med intervjufrågor, intervjuteknik och CV-skrivning. Detta gjorde vi på ett motiverande informationsmöte dagen innan rekryteringsträffen, berättar Ghadir.

Hur ser processen ut för de som söker jobb här idag?
- Vi på AME finns med hela tiden och idag är det, som sagt, arbetsgivaren som intervjuar. Sedan är nästa steg i upplägget att de kommer att få ta del av en praktikperiod på cirka två veckor. Därefter påbörjas eventuellt en anställning. Anställningsformen kan variera individuellt. Det kan till exempel vara timanställning eller visstidsanställning, säger Ghadir.

Ghadir och kollegorna på AME är väldigt nöjd med dagen och vill passa på att tacka alla inblandad för deras engagemang och intresse.

- Vi vill verkligen tacka McDonalds och initiativet via Alaa för möjligheten att tillsammans kunna genomföra rekryteringsträffen.

Publicerad: 2020-01-07

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun