Svalövs kommun

Alaa och AME ordnade rekryteringsträff med "speed-dating"

Strax före jul anordnade Arbetsmarknadsenheten, AME, och fyra restaurangchefer från McDonalds i Eslöv, Landskrona och Löddeköpinge en gemensam rekryteringsträff.

Foto på arrangörerna av rekryteringsträffen.

Fr. vänster: Alaa Kalash, McDonalds Löddeköpinge, Johan Arlefalk och Ghadir Dhelal Mohamad från AME i Svalöv, Roodi Al Jumaili, McDonalds Löddeköpinge, Emma Vilhelmsson, McDonalds Landskrona samt Ahmad Khalifa från McDonalds i Eslöv.

I AME:s lokaler på Svalegatan i Svalöv hade cirka 25 personer samlats för att få information och ett personligt möte med de olika restaurangcheferna. Initiativet till rekryteringsträffen kom från Alaa Kalash, 26 år. Han arbetar som förste assistent till restaurangchef Roodi i Löddeköpinge.

Varför tog du initiativ till rekryteringsträffen?
- Jag tycker att vi som har fått chansen och som har möjlighet måste hjälpa andra att också få en chans. Jobbet är allt, det är vägen in i samhället. Utan det har man ingen chans att göra så mycket, säger Alaa.

Alaa kom 2014 till Sverige från Syrien. Han är gift, har två barn och bor på Södervång i Svalöv. Han började studera på gymnasiet 2015 och i oktober 2016 började han som medarbetare på McDonalds i Löddeköpinge. Därefter har Alaa gått företages egna internutbildningar och har nu avancerat från teamledare, till chefsassistent, till att precis också vara klar med restaurangchefsutbildningen.

Här informerar Emma, Alaa och Roodi om MacDonalds och vad det innebär att arbeta där.

Har du några bra tips att tänka på när man söker jobb hos er?
- Viljan är nummer ett. Söker du jobb hos oss och vi känner att du verkligen vill så gör vi allt för att det ska bli bra. Det är bra om du är förberedd och har läst på lite om företaget innan du kommer på intervju. Sedan är det också bra om du är ärlig och vet om vad du är bra på samt vad du kanske är lite mindre bra på, säger Alaa.